23948sdkhjf

Black Friday-tilbud var vildledende

Forbrugerombudsmanden indskærper over for tre store butikskæder, at deres prismarkedsføring skal være retvisende.
Når en forretning sætter en vare på tilbud og reklamerer med besparelser, så skal besparelsen være baseret på en reel pris over en længere periode.

Det var ikke tilfældet med forskellige varer, som Jysk, Bauhaus og Skousen havde på tilbud under sidste års Black Friday i november.

Jysk tilbød en hovedpude til 600 kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1199 kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner tre fjerdedele af tiden i månederne op til Black Friday.

Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1000 kroner, hvilket skulle svare til en rabat på 50 procent i forhold til normalprisen på 2000 kroner.

Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1500 kroner. To dage før Black Friday blev dynen sat op til 2000 kroner.

Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1079 kroner for en bestemt udhusdør.

Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kroner. Døren havde desuden været til salg for 749 kroner få uger før Black Friday.

Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra 5 dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage.

I alle fire tilfælde har butikkerne overtrådt reglerne for prismarkedsføring. Forbrugerombudsmanden indskærper derfor, at tilbud skal være retvisende.

Forbrugerombudsmanden har for nylig revideret sine retningslinjer for prismarkedsføring.

På baggrund af en række lignende sager om kortvarige kampagnetilbud, som fx Black Friday, har reglerne på området både fået en ny ordlyd og mere fremtrædende placering.

Formålet har været at gøre det tydeligere for butikkerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud.

- Det nytter ikke noget, at forretningerne reklamerer med større besparelser, end der reelt er tale om. Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday besparelsen vildledende, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Jeg har modtaget en del klager over vildledende prismarkedsføring på Black Friday sidste år og over andre kortvarige kampagner. For at imødegå sådanne sager er reglerne nu præciseret i de nye retningslinjer. Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig - og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt. Jeg håber derfor, at det nu er tydeligere for forretningerne, hvordan de må reklamere med besparelser ved kortvarige tilbud, tilføjer hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114